Toezicht op woningcorporaties

27-03-2013 1786 keer bekeken {0} reacties

Op 5 april organiseert de Pijler Economie & Fysieke Leefomgeving een themabijeenkomst: "toezicht op woningbouwcorporaties". Dit thema is in de belangstelling gekomen door enkele incidenten, o.a. Vestia.

Het thema wordt belicht vanuit de verschillende invalshoeken van Rijk, woningbouwcorporaties, VNG en PMG. Daartoe zijn vanuit deze sectoren ook inleiders benaderd. Na de inleidingen zal tussen en met de aanwezigen een discussie gevoerd worden over de rol van gemeenten bij het toezicht op corporaties en meer specifiek de rol van middelgrote gemeenten. Binnen de Pijler Economie en Fysieke Leefomgeving van het PMG zullen de uitkomsten van de discussie worden meegenomen om te kunnen komen tot een standpuntbepaling van de PMG over dit onderwerp.

Actueel
Onlang heeft de Commissie Hoekstra haar aanbevelingen gepresenteerd over het toezicht op de woningcorporaties. Op 26 maart heeft Minister Blok (Wonen en Rijksdienst) een kabinetsreactie hierop geformuleerd.